Jakiś czas temu PsBorsuk zainteresował mnie wargamingiem modernowym, ale na większą (mniejszą??) skalę, gdzie toczylibyśmy starcia nie pojedycznymi drużynami piechoty i paroma czołgami, a batalionami czołgów, wspieranych przez dywizjony artylerii oraz lotnictwo i całą gamę innych bajerów. Początkowo nasz wybór padł na system Cold War Commander, natomiast dodatkowo od chłopaków z Oddziału Ósmego udało nam się z PsBorsukiem nabyć egzemplarz Modern Spearheada, którego osobiście uznaję za bardziej realistyczny system do prowadzenia starć dużych oddziałów na nowoczesnym polu bitwy (i punktów nie ma :)). PsBorsuk zobowiązał mnie do przełożenia zasad na nasze, co pewnie kiedyś zrobię (i pewnie przed emeryturą), skoro już w końcu przeczytałem ten podręcznik. Recenzje obu systemów kiedyś pewnie też napiszę. Do gry oczywiście zamierzam nabyć sobie modele Oddziału Ósmego w skali 3mm (1/600). Co do samego Modern Spearheada polecam stronę http://modernspearhead.net/.
PsBorsuk nabył sobie podobno T-62 i BTR-152, do rozgrywania hipotetycznych stać NATO i UW w latach 60 ubiegłego wieku. Ja jednak chciałbym pójść w nieco innym kierunku. Tyle się teraz dzieje za naszą wschodnią granicą. Chciałbym zatem stworzyć siły to potencjalnego konwencjonalnego konfliktu Polski, Rosji, Białorusi, Ukrainy, państw Bałtyckich, Czech, Słowacji i może Węgier. Coś w stylu "Orłów i Rakiet" ale w wersji lądowo-powietrznej. Przesuniemy jednak nieco czas wydarzeń do przodu abym mógł się pobawić nieco nowymi zabawkami wprowadzanymi do WP.
Zaletą MSH jest realistyczna konstrukcja oddziałów odpowiadająca rzeczywistym TO&E. Na tapetę chciałbym wpierw wziąć polską 10 Brygadę Kawalerii Pancernej, co będzie stanowić bazę do ew. rozwinięcia do pełnej 11 DKPanc.
Aktualne TO&E 10 BKPanc przedstawia się następująco (przynajmniej takie na razie udało mi się wykombinować):
- batalion dowodzenia
- I batalion czołgów (Kompania HQ, 4 kompanie czołgów po 3 plutony każda) wyposażony w Leopardy 2A4
- 24 batalion ułanów (Kompania HQ, 4 kompanie czołgów po 3 plutony każda) wyposażony w Leopardy 2A4
- 10 batalion zmechanizowany dragonów (Kompania HQ, 4 kompanie piechoty zmechanizowanej po 3 plutony każdy, kompania wsparcia - moździerze 120 mm, PPK Spike) wyposażony w BWP-1
- dywizjon artylerii samobieżnej (3 baterie) wyposażony w Goździki
- dywizjon artylerii plot (3 baterie) wyposażony w ZSU-23-4 MP Biała
- 10 kompania rozpoznawcza strzelców konnych (3 plutony rozpoznawcze) BRDM-2
- kompania saperów (3 plutony saperów)
Moja 10 BKPanc z 2017-18 miast BWP-1 będzie posiadać BWP Borsuk (na figurkach CV-90), moździerze i Spike'i zrobię na Rosomakach (moździerze samobieżne typu RAK). Na Loary raczej nie ma szans więc Białe zostaną jako pelotki. Miast Goździków zastosuję Kraby (skorzystam z AS-90). Być może także recony przesiądą się na Rośki.
Po wypłacie może podskoczę do OÓ po jakieś modele.
Leopard 2A4 |
Rosomak |
ZSU-23-4 |
Anders (CV-90) |
Krab (AS-90) |
Pozdr.
Brathac
Kiedyś próbowałem na tej stronie znaleźć gdzie można kupić ich przepisy ale poległem. Pytanie jak zamierzasz podstawkować oraz na jakiej podstawie TO&E 10 BKPanc?
OdpowiedzUsuńNie podobno, tylko ma już prawie całe armie Egiptu i Izraela do Wojny Jom Kippur (na razie większość w torebkach). Ja używam podstawek 20x20mm.
OdpowiedzUsuńElmo gra jest już OOP niestety. Na internetach też nie znajdziesz. Jak PsBorsuk się zgodzi możemy Ci skan zrobić. OdeB 10tej biorę z różnych stron poświęconych WP.
OdpowiedzUsuńA widzisz Psb, granie Izraelem to zupełnie inna para kaloszy ;)
Co do podstawek, w MSH dla skali 6mm przewidziano kwadrat o boku 1-1/4 cala, czyli około 32mm. Dla 3mm możemy spokojnie wziąć kwadrat o boku 20mm. A to kompatybilne będzie wtedy z CWC?
Tak, tym bardziej, że prawdopodobieństwo znalezienia gracza z armią w 3mm graniczyć będzie z cudem... Na forum Strategii większość gra chyba 6mm z GHQ.
Usuń